Subscribe to our free daily newsletters
. Military Space News .

Subscribe to our free daily newsletters

Raytheon sued by former employee over Afghanistan fraud allegations
by Geoff Ziezulewicz
Washington (UPI) Sep 2, 2016

disclaimer: image is for illustration purposes only

A former Raytheon employee has filed a federal lawsuit against the defense giant, alleging the company fired him after he tried to report coworker misconduct in Afghanistan.

The lawsuit alleges that Steven Kalch, a retired U.S. Army lieutenant colonel, witnessed several instances of fraud, waste and abuse while working for Raytheon and training Afghan security forces from 2012 to 2014.

Kalch's complaints were ignored by superiors and he was fired in early 2014 over claims he tape-recorded U.S. Special Forces teams, a reason for termination that the lawsuit denies.

Instead, Kalch's lawsuit alleges he was fired after witnessing "gross mismanagement of services and misuse of government property" by Raytheon employees and having his concerns ignored by superiors while working at Camp Sparta in Kabul.

Raytheon officials did not respond to a request for comment.

Under Raytheon's contract, employees working to train Afghan forces were supposed to work 10 hours a day, 6 days a week for salaries of more than $175,000, according to the lawsuit.

"However, Kalch observed that the other trainers on the team spent nowhere near the hours documented on their time cards that were presented to the government," the lawsuit states. "Kalch personally observed that many trainers spent less than two hours per day performing work and services, and spent even less time with their Afghan counterparts for which they were contracted to train."

The lawsuit mentions one trainer who would return to camp 30 minutes after he set out to train the Afghans.

Another employee "would repeatedly claim that 'his people' were trained, and he would return to his room at the Camp within one hour of the day beginning," the lawsuit alleges.

Kalch was told "that Raytheon had been given the first two years of the contract as a 'freebie,'" the complaint alleges.

"On at least three separate occasions, Kalch advised the contracting officers of fraud, waste and abuse by Raytheon relating to this contract," the lawsuit states.

Kalch also alleges that a supervisor had two dogs and would take them on "joy rides" in government vehicles while employees were supposed to be training the Afghans.

That supervisor also allowed Afghans to drive and damage government vehicles, the lawsuit states.

Kalch also witnessed a Raytheon intelligence officer "highly intoxicated" on the base, the complaint alleges.

During and after Kalch's reporting of the misconduct, the lawsuit alleges he suffered a variety of retaliation and harassment before he was fired.

A superior required Kalch to go fetch the mail after every report of an insider threat to kill Americans on base, the lawsuit alleges.

When Kalch suspected an Afghan commander of stealing money, Kalch's boss told him to put his concerns in writing, and that only Raytheon leadership would see the document, according to the lawsuit.

Instead, the lawsuit alleges Raytheon officials took that document to a local Afghan commander.

The superior "laughed" when Kalch asked if they were trying to get him killed, the lawsuit states.

Kalch alleges in the lawsuit that he went to a higher Raytheon superior after the incident and was told "not to put anything in writing in the future."

Other allegations of retaliation include the superior playing Christmas music endlessly in the office.

"When Kalch asked for it to stop, it continued without end and a singing Santa Claus was placed directly behind Kalch's desk," the lawsuit states.

Supervisors would reference Kalch's age, say he needed to work out more and once moved his work space to a counter, according to the lawsuit.

Kalch received good performance reviews but was informed of his looming termination in December 2013 because the U.S. Army had lost confidence in him, the lawsuit states.

A recording of Kalch reporting the misconduct to superiors was destroyed by Raytheon, the lawsuit alleges.

The lawsuit seeks damages of an unspecified amount for lost wages as well as emotional pain and suffering, mental anguish, inconvenience, humiliation, embarrassment, loss of enjoyment of life, stress and loss of reputation.

It also seeks punitive damages against Raytheon and plaintiff attorney fees.

Thanks for being here;
We need your help. The SpaceDaily news network continues to grow but revenues have never been harder to maintain.

With the rise of Ad Blockers, and Facebook - our traditional revenue sources via quality network advertising continues to decline. And unlike so many other news sites, we don't have a paywall - with those annoying usernames and passwords.

Our news coverage takes time and effort to publish 365 days a year.

If you find our news sites informative and useful then please consider becoming a regular supporter or for now make a one off contribution.

SpaceDaily Contributor
$5 Billed Once

credit card or paypal
SpaceDaily Monthly Supporter
$5 Billed Monthly

paypal only


Related Links
The Military Industrial Complex at
Learn about the Superpowers of the 21st Century at

Comment on this article via your Facebook, Yahoo, AOL, Hotmail login.

Share this article via these popular social media networks DiggDigg RedditReddit GoogleGoogle

Previous Report
U.S. lawmakers call for freeze on Saudi arms sale
Washington (UPI) Aug 31, 2016
Citing humanitarian concerns regarding Saudi Arabia's ongoing war against Houthi rebels in Yemen, U.S. lawmakers on Monday asked the White House to delay a proposed $1.15 billion weapons sale to the kingdom. The letter, signed by 64 members of Congress, asks the Obama administration to walk back the Aug. 8 approval of the sale, which would include replacing tanks destroyed in the Yemen ... read more

Lockheed Martin gets $204 million Aegis contract modification

Lockheed Martin receives $19 million THAAD contract modification

Russia touts hypersonics as ABM Killer

Lockheed Martin gets $112 million Aegis modernization contract

Raytheon gets $24 million for Tomahawk radio and antenna

Qatar orders coastal defense system from MBDA

Security Council to meet after latest NKorea missile test

Raytheon/Lockheed team gets $48 million foreign Javelin missile contract

The Incredible Loudness of Whispering

U.S. Air Force QF-4 flies final unmanned mission

Embry-Riddle Daytona Beach UAS Program Leads Nation as One of First to Begin Flight Operations

U.S., Canada ink deal for RQ-21A drone sale

SES Government solutions to provide the US with a high performance network

The sky's no limit for young space professionals

Datron gets $495 million Afghan radio contract

Open Architecture opens opportunities for acquisition reform

Saab supplying simulators for Polish military academy

US Army gives combat medics new type of tourniquet

Lockheed Martin gets $147 million for U.S. Army trainer systems

Lithuania orders more rifles, grenade launchers

Raytheon sued by former employee over Afghanistan fraud allegations

S. Korea hosts arms show after N. Korea missile tests

U.S. lawmakers call for freeze on Saudi arms sale

French environment minister announces partnerships in Iran

Airport tiff highlights US-China value gap: Obama

EU army not 'any time soon': Mogherini

Russia launches major military drills set to rattle Kiev

Lithuania sends ammunition to Ukraine to fight rebels

'Helix-to-Tube,' a simple strategy to synthesize covalent organic nanotubes

Diamonds and quantum information processing on the nano scale

Lehigh engineer discovers a high-speed nano-avalanche

Silicon nanoparticles trained to juggle light

Memory Foam Mattress Review
Newsletters :: SpaceDaily :: SpaceWar :: TerraDaily :: Energy Daily
XML Feeds :: Space News :: Earth News :: War News :: Solar Energy News

The content herein, unless otherwise known to be public domain, are Copyright 1995-2017 - Space Media Network. All websites are published in Australia and are solely subject to Australian law and governed by Fair Use principals for news reporting and research purposes. AFP, UPI and IANS news wire stories are copyright Agence France-Presse, United Press International and Indo-Asia News Service. ESA news reports are copyright European Space Agency. All NASA sourced material is public domain. Additional copyrights may apply in whole or part to other bona fide parties. All articles labeled "by Staff Writers" include reports supplied to Space Media Network by industry news wires, PR agencies, corporate press officers and the like. Such articles are individually curated and edited by Space Media Network staff on the basis of the report's information value to our industry and professional readership. Advertising does not imply endorsement, agreement or approval of any opinions, statements or information provided by Space Media Network on any Web page published or hosted by Space Media Network. Privacy Statement